الجمعة، 24 يونيو 2011

مبروك عالحجاب,,,


تتعالى صرخات حماسية وهتافات وبلبلة بين مجموعة من الفتيات ويرددون كلمة مبروك الف مبروك وهم يلتفون حول واحده منهن وينظرن اليها بفرحة عارمة , وعيون مغرورقة بالدموع
تقول احدهم . الف الف مبروك بجد شكلك امورة اوي في الحجاب احلى من قبل كده
ثانية : ربنا يكرمك يارب ربنا يهديني انا كمان والبسه بردو
ثالثة : ربنا يقوي ايمانك ان شاء اللبس يبقى احسن بردو

تمسك اخرى بالهاتف وتحادث مجموعة اخرى من الفتيات , مفاجأة يا بنات فلانة اتحجبت خدوا باركولها بأى وادعولها بالثبات

تذهب الفتاة لعملها في اليوم التالي ونجد نفس الموجة من المباركات وصرخات الفرحة مع كلمة مبروك ايضا وتجد الجميع يسلم عليها بحرارة وفي اعينهم نظرة فرحة وفخر

مبروك عالحجاب ؟؟!!!
اكيد كلنا شفنا الموقف ده قبل كده وكتير مننا شارك في كلمات المباركة والتشجيع

انا دلوقت مش باتكلم عن الحجاب كفكرة او كفرض ديني عشان ما اسمعش بأى اتهامات الكفر والعلمانية

انا بس باثير تساؤل ليه اما وحده بتتحجب بنلاقي رد الفعل ده

يعني مثلا لما حد بيصلي او بيصوم او ما بيكدبش بنلاقي الناس بتقوله مبروك ؟!

هل ده باعتبار اننا بنفترض ان اللي اتحجب ده كده مثلا التزم اكتر او اتقرب من ربنا اكتر

وكلمة ربنا يهديك ؟ ربنا يهدينا كلنا بس اشمعنا لما لقتها اتحجبت ,

واللي بتقولها ربنا يكرمني زيك ؟ طيب مدام انت مقتنعة ان كده ربنا هداها ودي حاجة كويسة طيب اتحجبي

مش عارفة بس انا بجد المشهد ده بكل تفاصيله بتنرفزني

مش اعتراضا على الحجاب ولا اعتراضا على اراءهم

النقطة اللي عاوزة اوصلها من كل ده ان ليه مظاهر التدين الظاهرية هي الي بتشدنا  أكتر

وبنفترض ان كده الشخص بأى احسن

ولو الشخص ده مثلا كان فنانة تلاقيها طالعة في كل القنوات وبتقول افكارها وطريقها للهداية وكأنها لما لبست الحجاب بقت عالمة في الدين او بأى كلامها له معنى لمجرد انها ارتدت الحجاب

لان احيانا صاحب النظرة دي بيبص لغير المحجبة على انها اقل دينيا وده مش صح ابدا

ربنا وحده يعلم كل وحده بتلبس الحجاب ليه , ومن غير خوض في اسباب عشان ما حدش يزعل

انا عارفة ان الكلمتين دول هيثيروا حفيظة ناس كتير بس لو بصوا للمعنى الحقيقي للكلام , انه ما نحكمش بالمظهر ياما فيه مظاهر خادعة وان ارتداء الحجاب او غيره مش دليل على تدين اكتر عشان ما حدش يرجع يقول تصوروا دي محجبة وبتعمل كده ؟؟!!اللي يقول كده هو الوحيد المسؤول عن افراضه الخاطئ

طلب بس بردو ما تحملوش الكحجبة فوق طاقتها المحجبة دي بني ادمة عادية جدا بتتصرف صح او غلط وممكن تبقى كويسة او وحشة

وليس دلالة ابدا على القرب من ربنا

وبردو كالعادة انا مش بعمم  انا بس لقيت حاجة عند بعض الناس وبرصدها مش اكت رمن كده

ملحوظة : انا محجبة على فكرة




هناك تعليقان (2):

  1. على فكرة أنا مقتنعة جداً بالكلام ده... ما الحجاب إلا جزء بسيط من الدين و فيه إجتهادات أكبر بكثير تستاهل إن الناس يشجعوا عليها و لكن في مجتمعنا السطحي بقت الحجاب ده حاجة ذي الشهادة و أصبح معيار لصلاحية الفتاة و في بعض الأحيان معيار للزواج ... كأن إضافة إشارب للملبس يحول فتاه عالعصا السحرية.
    شكراً على طرحك لهذا الموضوع

    ردحذف
  2. أشكرك جدا لاهتمامك وفعلا معاك حق الحجاب في العالم العربي خصوصا يخضع لعادات المجتمع وليس للتدين
    كنت اتمنى ان اعرف من المعلق ولكن اشكرك جدا

    ردحذف