الجمعة، 30 ديسمبر 2011

رشف ,, المكتبة التعاونية



رشف ,,
المكتبة التعاونية

محب للقراءة وترغب في قراءة المزيد من الكتب
ترغب في القراءة ويمنعك من اقتناءها غلو أسعارها
مللت من قراءة الكتب الإلكترونية
لديك الكثير من الكتب ولا مساحة لديك لتخزينها


إذا كنت أيا من هؤلاء , انضم ل"رشف" المكتبة التعاونية

مكتبة قائمة بالجهود الذاتية والخيرية بدون أي مبالغ او اشتراكات مالية

لكي تشترك معنا تبرع بكتابين فقط من مكتبتك , وهذا يعتبر كرت عضويتك معنا

سوف تقوم باستعارة الكتب واعادتها , لستفيد وتفيد غيرك

لن تكن مضطرا لشراء الكتاب او دفع أي مبلغ مقابل الاستعارة

في حالة ضياع أو تلف الكتب , لست مضطرا لاعادة نفس الكتاب , فقط ضع كتابا بديلا عنه

هل تحمست للفكرة ؟

هنا ملخص لكل الاسئلة التي قد تراودك عن "رشف " المكتبة التعاونية

كيف يمكنني الاشتراك ؟ بكل بساطة تبرع لنا بكتابين فقط من مكتبتك وهكذا تصبح تلقائيا عضو معنا

هل ساستعيد كتبي مرة أخرى ؟ سوف تتبرع لنا بكتب لم تعد بحاجة لها , ومقابل ذلك يمكنك استعارة ما تشاء من الكتب ماقبل هذين الكتابين

متى يمكنني ان استعير الكتب ؟ بعد تبرعك بالكتابين تقدر ان تستعير فورا اي كتاب موجود في المكتبة وتسجل بيناتك وتقراه وتعيده لنا وتستعير غيره

كم تكلفة استعارة الكتب ؟ من غير أي مقابل بمجرد وضعك للكتابين ستستعير الكتب وتعيدها بدون اي مقابل

ما الفائدة العائدة عليكم ؟ رشف المكتبة التعاونية مشروع ثقافي لا يهدف للربح يسعى لنشر الثقافة والتحفيز على القراءة

كيف يمكنني مساعدتكم ؟ ببساطة قم بالترويج للفكرة , وادعو اصدقاءك للتبرع بالكتب أيضا , وليكون المشروع لبنة تلفت الأنظار لما يجب أن تكون عليه المعرفة والثقافة ومصر بعد الثورة

أين مقر "رشف " المكتبة التعاونية ؟ جاءت فكرة مشروع ( رشف المكتبة التعاونية) لتحقق أهدافاً واضحة علي رأسها التواصل مع المصريين في جميع محافظات مصر وليس فقط القاهرة إلى جانب تحقيق قدر وافي من التوازن بين تلك المدن وباقي المحافظات و لذا نسعى لتوفير مقار في كل المحافظات , ويمكنك مساعدتنا بتوفير مقر ليستضيف المكتبة التعاونية

هل توفر المكتبة خدمات أخرى ؟ كلما زادت مشاركتكم كأعضاء زاد الابداع وتنوع الافكار وسيتم الارتقاء بالمشروع ليكن منتدى ثقافي كبير بلا تكلفة يهدف لنشر الثقافة وتواصل الاعضاء وتبادل الكتب , لان مصرنا بعد الثورة تستحق أكثر من ذلك

السبت، 24 ديسمبر 2011

راس النعامة



معلش انا عايزة ابدأ بمقدمة طويلة حبتين بس مهمة للنقطة اللي هاتكلم فيها , النهاردة كنت في نموذج محاكاة لمنظمة الصحة العالمية , في الجلسة اللي كنا فيها بنستعرض حاجة اسمها MDGs , هي عبارة عن مهام حطتها منظمة الصحة العالمية عشان تنفذها بحلول سنة 2015 , المهم واحد من المهام دي مكافحة مرض الايدز " AIDs , HIV " من خلال استعراض بعض المعلومات عن المرض كان في احصائية عن مصر هاكتبلكوا تفاصيلها

ان نسبة اصابة الايدز في مغايري الجنس 49 %  وكانت اول طريقة للاصابة في مصر  ونسبة الاصابة في مثلي الجنس 22 %  , 12 % نسبة الاصابة في مرضى الغسيل الكلوي , وعن طريق نقل الدم 6 %

لو تأملنا في الأرقام دي شوية هنفهم 3 حاجات


- ان انتقال المرض في مصر مع مستوى الرعاية الصحية مش مثالي بس تعتبر اقل بكتير من الطرق التانية

- ان نسبة الاصابة في مثلي الجنس تقريبا نص نسبة نغايري الجنس يعني الصورة النمطية  ان اول ما نسمع ايدز نفتكر انه من الوحشين مثلي الجنس دي نحاول نغيرها , ومعلومة أحب اضيفها ان كتير من مثلي الجنس بسبب وعيهم بوضعهم بيبقوا احرص من الناحية الطبية على استخدام الواقي وبتبقى معرفتهم عن الجنس الامن اكتر من مغايري الجنس

- تالت نقطة بأى ودي المهمة ان أكتر نسبة واول طريقة هي عن طريق ممارسة الجنس , بين الرجل والمرأة مغايري الجنس , ده بيفتح عنينا على نقطة اننا عندنا ممارسات جنسية غير آمنة بتحصل وغالبا بتبقى ممارسات خارج الزواج .

لو فضلنا مغمضين عيننا عن النسبة دي هتزيد لاننا ما عندناش احصائيات كفاية عنها لاننا قانونا وشرعا مش معترفين بممارسة الجنس خارج اطار الزواج , او ممارسة الدعارة

أنا دلوقت مش باعمل دعوة لتقنيين الدعارة او باحفز على قبول ممارسة الجنس خارج اطار الزواج عشان ما اسمعش كلام مالوش لازمة

كل نقطتي اننا ما نبقاش زي النعامة وندفن راسنا في الرمل ونهرب من مشكلة , لازم اللي بيمارس حياته الجنسية يكون عارف يعني جنس امن وياخد احتياطاته يمارسه داخل اطار الزواج خارجه دي حريته تبعا لاخلاقه وعقيدته

بالنسبة لوزارة الصحة والهيئات الحكومية مدام انا عارف ان فيه اماكن لتجارة الجنس ومش عارف اعمل معاها حاجة يبقى على الاقل ارصدهم لمجرد مكافحة المرض والجزء القانوني ده يبقوا يحلوه بمعرفتهم , لكن انا اغمض عيني عن مصدر لانتشار المرض لاني مش معترف بيه قانونا فده مش عارفة اسمه ايه .

أنا بالنسبة لي لما يكون عندي مشكلة وهي أمر واقع وموجود فإن تقنينها افضل بكتير من اني اتغافل عنها او امنعها تماما فتضطر الناس تمارسها في الخفاء وتؤدي لكارثة زي انتشار الايدز بسبب ممارسات غير صحية لاننا غير واعيين طبيا بالاضافة اننا بندفن راسنا في الرمل من مشكلة احنا عارفينها ومش عارفين نواجهها.

الاثنين، 5 ديسمبر 2011

حكم الأغلبية



النهاردة وأنا مروحة كانت زحمة القاهرة خانقة , والشوارع واقفة تقريبا اقبال الناس المهول عالانتخابات مجلس الشعب مخلي الوصول لاي مكان صعب حتى الشوارع مافيهاش اصلا وسائل نقل ولا اوتوبيسات ولا تاكسيات ولا اي حاجة , شوية كده وجه سي تي ايه فاضي وهيروحنا المهم ان السي تي ايه ملتزم بخط سير معين لازم يمشي , بعد ما الناس ركبت وهي عارفة خط سيره , بسبب الزحمة السواق فكر انه ياخد طريق مختصر , قعد ينادي ويعلي صوته حد نازل في النص ولا امشي من سكة تانية , وعمال يقول بلغوا بعض عشان ماحدش يرجع يشتكي , الغريب بأى ان فيه ناس ردت بمنتهى التلقائية من غير ما تعرف راي غيرها , لا مافيش امشي على طول ,,
طب مش فاهماكوا يعني ايه وجهة النظر انكوا تتغافلوا عن رأي الباقي ازاي معظم الناس عشان نازلة في الاخر تاخد قرار كده نيابة عن الغير بمنتهى التسرع !!!

المهم واحد وقف قاله لا انا نازل في النص طبعا المفروض والطبيعي والصح انه السواق يمشي في سكته العادية , حتى لو كانت ازحم هو ليه خط سير معين وانت ما نبهتوش قبل ما يركب انك هتغير سكتك يبقى لازم تلتزم بطريقك

الغريب بأى ان الناس جتلها موجة من الهمهمة والتذمر ,,, يا اسطى السكو زحمة ورانا اشغال , احنا كده مش هنلحق نروح , يا استاذ ما تنزل الاخر وخرم من المنطقة الفلانية , بعد مضي السواق في سكته النس بقت بتبص للراجل على انه مذنب , وعمالين يلقحوا طول السكة عالزحمة ,,

ايه الموقف الغريب ده ؟؟!! يعني المرفوض انه ينزل مثلا عشان انتوا تمشوا سكة مختصرة , المفروض انه يخاف ويقبل نص حل عشان انتوا اكتر منه وعمالين تلقحوا عليه وتبصوله شزرا ؟؟!! ولا انه يكون لطيف بالنسبة ليكوا ويسكت على حقه وينزل معاكم وخلاص اتقاءا للمشاكل ؟!!

الموقف ده فكرني دايما ان حكم الاغلبية احيانا بيكون ظالم ,, ليه تستقوى على الاقل لمجرد انك قوة ومعاك ناس كتير , ليه تيجي على حق الاقل والاضعف عشان انت في موقف اقوى , مش المقصود انه نمشي حكم الاقلية , المفروض يكون في قانون او شرع او اي حاجة تتفقوا عليها تحفظ حق الكل اغلبية كانوا او اقلية ,,

الموقف ده شبيه جدا بالانتخابات اللي عاملالنا الزحمة دي , الانتخابات دي فعلا ديموقراطية , بس مش دايما الديموقراطية حلوة اوي لما الكتير يجي على حق القليل , البرلمان اللي جي ده انا ماعنديش مشكلة مين هيكون مسيطر عليه , مشكلتي بس لو استخدم قوة الاغلبية دي في انه يجي على الاقليات ,

منطق قوة الاغلبية ده مش صح اللي اغلبية النهاردة او في مكان معين , بكرة او في مكان تاني هيبقى أقلية وهيعاني من نفس الظلم ده , لو فكرنا بالطريقة دي عمرنا ما هنظلم حد لاننا كتير , بمبدأ الكترة تغلب الشجاعة .

بمناسبة نفس الموضوع ده النهاردة عاشورا " كل سنة وانتوا طيبين " اول عاشورا يجي في مصر بعد رحيل المخلوع , فبعض الشيعة في مصر اقاموا احياء للحسينيات عند جامع الحسين في مصر القديمة ولاول مرة يكون عندهم القدرة على الاحتفال بشعائرهم في مصر بعد رحيل رأس النظام , فوجئت بخبر فضهم والقبض على بعض منهم اثناء الاحياء , طب ليه هل لمجرد انهم قليلين واحنا مش فاهمين هما بيعملوا ايه او لمجرد انهم مش زينا خفنا وقررنا نفضهم بالقوة , لو خالفوا القانون في اشغال طريق او اذية للناس بلغهم وامنعهم بهدوء غير كده سيبه يمارس شعائره براحته بس لاننا احنا كتير وهما قليلين سيطرنا على الوضع

شوفوا في يوم واحد اتعرضت ل 3 مواقف مختلفة لحكم الاغلبية وال 3 كانوا " ظلم الأغلبية " الديموقراطية لو ماكانش مصاحب ليها قانون وحفاظ على حقوق الكل هتبقى ظالمة لبعض الفئات ,, من الاخر كده التمييز ضد الاقلية سواء كانت على اساس ديني او سياسي او اجتماعي جريمة و زي ما لازم يكون فيه قانون واضح ويطبق بنزاهة , لازم بردو الناس من نفسها ما تتعاملش بالمبدأ حط نفسك مكانه لو كنت اقلية , عشان يكون في مساواه وعدل بين الناس وبعضها ,,